5 måder at give og modtage feedback på.

5 måder at give og modtage feedback på.

 1. Den rigtige rækkefølge
Fremlæg din dagsorden og dit formål, før du kommer med selve kritikken. Undgå at bruge ordene ‘altid’ og ‘aldrig’. Forsøg at formulere dit budskab positivt.

2. Den rigtige adresse
Henvend dig direkte til den person, der skal have kritikken, ikke til nogen anden. Giv kritikken straks, gør det på tomandshånd, og lad være med at sammenligne med, hvad andre har gjort.

3. Det rigtige fokus
Kritisér aldrig personer, kun handlinger, og kritisér kun de ting, personen har mulighed for at ændre på. Brug ikke sarkasme, og vær ikke bedrevidende. Undgå for hver en pris, vrede og irritationer.

4. Det rigtige perspektiv
Nævn først noget positivt omkring den handling, personen har gjort. Kom så med et forslag til forbedring af én ting, og slut med en generel anerkendelse.

5. Den rigtige modtagelse
Hvis det er dig, der modtager kritikken, så lyt efter, hvad der bliver sagt, og lad være med at afbryde. Tak for kritikken, hvis den er ærlig og reel, og husk, at den hverken skader din selvrespekt, din karriere eller dine venskaber.

Print Friendly, PDF & Email
Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *