Strategier til at undgå konflikter.

Det handler om at sætte ind med de ressourcer vi kan således,
at vi igennem kendskab til hinanden,
skaber den nødvendige tryghed, på en sådanne måde at der er plad til forskellighed.
Det er gennem god og åben kontakt vi skaber sameksistens og samarbejde på tværs af forskellighed og faggrænser.

Primære strategier:

Personlig niveau:
• Ærlighed – i modsætning til løgn og fortielser
• Åbenhed – i modsætning til tilsløring af hensigter
• Beherskelse af de destruktive kræfter som: sarkasme, bagtalelse, misundelse, og chikane etc.
• Giv anerkendelse til andre, når de gør et godt stykke arbejde
• Giv andre en reel mulighed for at udtrykke deres mening, og vis respekt for det, de siger
• Deltag i uformelle arrangementer
• Revider antagelser / fordomme

Socialt niveau:
• Udvikl gode kommunikationsfærdigheder
• Opbyg et miljø med megen humor
• Gør opmærksomhed på gode samarbejdsmodeller
• Gør ikke brug af trusler
• Skab en åben og uformel tone
• Formuler et sæt fælles spilleregler for samarbejde

Organisatorisk niveau:
• Overskueligt organisationsdiagram med ansvar og kompetence
• Tillidsmandssystem eller human ressources management
• Rettidig information
• Klare instrukser / forventninger
• Rolleafklaring
• Fleksibel organisation i forhold til omgivelserne og interessenterne
• Karrieremuligheder
• Medarbejdersamtaler

sekundære strategier:
Ideer til, hvad du gør, når du registrere de første tegn på, at noget er galt, og som du vil forsøge at rette op til normaltilstand igen.

Personlig niveau:
• Erkende egne fejl
• Tag en tidlig konfrontation
• Stil åbne spørgsmål for at forstå, hvad der er sket
• Luk ikke øjnene for det ubehagelige

Sociale niveau:
• Genopret den sociale kontakt
• Arbejd for integration
• Etabler nye formelle og uformelle relationer
• Etik for negativ tilbagemeldinger
• Begynd at arbejde med konflikthåndtering

Organisatorisk niveau:
• Formuler overordnede integrerede mål
• Involver medlemmerne bredt
• Anvend informationsmøder

Print Friendly, PDF & Email
Dette indlæg blev udgivet i Konfliktløsning og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *