Respekt er en dyd.

Siden Nietzsche erklærede ”Gud er død”, er det som om, alt hvad som kunne binde Mysikkermennesker, samme også er visnet væk. Vi er blevet åndelige stupide og et kollektivt selvmord er truende.
Som en flok frygtsomme herreløse hunde, der drives af frygt, alle passer sit eget, alle har nok i sig selv, og sin egen Lykkevej.

Det er muligt at Gud er død, men Egoet er laveste fællesnævner og her er der kun plads til en vinder. Der er brug for en ny fælles kurs; En åndelig nytænkning, hvor det er den øverste fællesnævner som har et kollektivt lederskab.

Det er masser af dyder som er gået bort, i denne overbevisning om, at der ikke findes nogen herre over os. Det at vi er alle lige, ingen er over og ingen er under nogen andre. Dyder som ære, værdighed, respekt, ydmyghed, velvilje, godhed, udholdenhed, er på mange måder forkastet som; underkastelse i at ligge under for andre. Et program for artige og fromme mennesker.

Vi er måske lige meget værd, et menneskeliv er et menneskelig, men vi er ikke lige i den sociale samhandel vi foretager os.

Vi er nødt til, at se på at vi har forskellige “vare” på hylderne, og de vare jeg ikke har, må jeg “beskatte” højere end de vare jeg selv har og kan tilbyde. Således tjener vi hinanden, jeg har viden og du har håndelag, jeg sætter pris på dine kvalifikationer og omvendt, du sætter pris på min viden.

Hvis vi ser på, formål med vores sociale samhandel, som betyder “Hvad giver det og hvad bringer det mig på et højere plan? og dette højere plan, er når det er mere end blot penge og materiel værdi. Så ser vi på, Hvad giver det mig at gå i skole? Hvor bringer det mig hen? Så kan det give mig både viden og færdigheder til, at kunne klare mig; fra godt til at blive rig og succesfuld, så er det af høj værdi. Hvilket giver mig en større værdi, end hvis jeg ikke gik ind i denne sociale samhandel.

Hvad kræver det, ja det kræver mere end en lærer, det kræver en dygtig lærer og det kræver mere end en elev som dukker op, det kræver en modtagelig elev. For at få det bedste ud af læreren, så er det af stor værdi, at respektere læreren, for den viden og faglighed som han/hun måtte have.

Altså det handler om mere, end blot en lærer og en elev, det er den værdi, som kan opstå og som skal defineres, i denne sociale samhandel, som har stor betydning. Det er denne betydning som gør at vi har forskellig værdi på forskellige områder, men alle er vi lige værd og lige værdige.

Så hvis vi agere på dette plan, så er eneste rimelige betaling i denne sociale samhandel Respekt. Respekt for, at nogen har en større værdi end jeg, respekt for at jeg kan få og tilegne mig denne værdiforøgelse.

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Dette indlæg blev udgivet i World Development og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *