Hvordan vi ødelægger god kontakt

Hvordan vi ødelægger god kontakt.

1. Vi drejer samtalen tilbage til os selv,
”det gjorde jeg også”. En siger ” jeg skal til Nordsjælland på ferie”, og den anden siger, ” nå der bor min søn”, og begynder at tale om sin søn.

2. Vi analyserer når A siger, jeg er så vred over at John har taget ekstravagter, og B siger ” måske er det fordi…”, eller ”tror du det er fordi…” . Dette bringer samtalen fra emotionelt niveau til en analyse og vurdering af en person der ikke engang er til stede og lytteren forholder sig ikke til den talendes følelser og giver slet ikke anerkendelse af disse følelser.

3. Vi flytter emnet over til en anden person: ” min søster har også det problem, og hun…

4. Vi giver overhovedet ingen respons- ser tom ud, roder med fødderne og undersøger loftet.

5. Vi kommer med alfaderlige udtagelser og råd, ”det skal alle igennem”, ”du skal nok klarer dig”, du skal ikke bekymre dig, det ordner sig alt sammen”…

6. Vi svare med klicheer; ”gud giver aldrig mere end du kan klare”, ”jeg er sikker på at her er der noget du skal lære”.

7. Vi ændrer emnet fuldstændigt, ”åh for resten, har du hørt at der snart åbner en ny sportsforretning”.

8. Vi afbryder for at spørge om vigtige detaljer som for eksempel datoer, tidspunkt og beliggenhed, ”hvor længe har det varet?”, ”hvor skete det?”. Dette flytter samtalen væk fra essensen af oplevelsen til facts og tal, hvilket forhindrer os i at have en god kontakt.

Print Friendly, PDF & Email
Dette indlæg blev udgivet i Konfliktløsning og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *