Løfter du dig, eller trykker du dig?

Løfter du dig, eller trykker du dig?
I begge tilfælde, er du på usikker grund, for hvem er du løftet? og hvem er du trykket?
Hvem i dig er i stand til enten at løfte dig eller trykke dig? og i forhold til hvad? og hvem kan vurdere det?
Det hele er tanker, for hvis grundlag er usikkerhed. Oppe eller nede, det er betinget af hvilken tilstand du er i. Har du en konflikt, ja så kan du løfte dig op over din partner, eller du kan trykke dig og give dig selv skylden for at det gik som det gik. Men selv om du hæver dig over din partner, så mærk efter i dig selv, mærker du kærligheden? Respekten, samhørigheden, nærvær med dig selv? Nej, her har du en masse selvretfærdigheds tanker, og skylder skylden over på din kæreste.
Alle disse tanker bliver iværksat af din identitet, dit ego, som instruerer dig, i hvordan du skal agere, hvad du skal føle og sige. Læg mærke til, at det du skal mærke er altid negative følelser, som er forbundet med sårede følelser, altså et såret Ego. Det er det vi kan kalde reaktive følelser, gamle uafsluttede følelser fra fortiden af. Det bliver genindspilninger fra gamle dramaer fra barndommen af.
En metode til at komme fri af ego dramaerne og konflikterne, er at begynde at lade være med at hæve dig, eller trykke dig. En ikke vurderende indstilling til dig selv. “Jeg er hverken god eller ikke god”, en “jeg er hverken eller”.
Metoden kan udvides til at lade være med at vurdere andre, situationer eller ting i det hele taget. Det er nemlig egoet der er den vurderende part af os, og vores krop der reagerer derefter.

“Slå instruktøren ihjel og bliv et frit autentisk menneske”

Print Friendly, PDF & Email
Dette indlæg blev udgivet i Psykoterapi og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *